dimarts, 1 de juny del 2010

Avui al parlament s'ha parlat de les irregularitats del Consorci Sanitari de l'Anoia.

CiU alerta de preocupants irregularitats comptables i de contractació en el Consorci Sanitari de l'Anoia

Batalla denuncia que “s’han adjudicat contractes de forma directa i s’han fet pagaments d’algunes retribucions en serveis difícilment objectivables”

Dolors Batalla, diputada de CiU, ha alertat que l’informe de la Sindicatura de Comptes referent al Consorci Sanitari de l'Anoia, corresponent al 2007, posa de manifest preocupants irregularitats en matèria comptable i, sobretot en contractació. “No s’han respectat les exigències que estableix la normativa en matèria de contractació i des del punt de vista d’eficàcia i eficiència no s’ha fet un bon ús dels recursos públics” ha explicat Batalla qui considera que el fet que “s’hagin adjudicat contractes de forma directa i que s’hagin fet pagaments d’algunes retribucions en serveis difícilment objectivables, són uns elements preocupants i que s’han de corregir”.

L’exercici que es fiscalitza és corresponent a l’any en que es materialitza el traspàs d’activitats de diferents centres a un centre nou i es produeix la subrogació d’activitats. Per tant, té una major complexitat però això “no justifica determinades irregularitats i males pràctiques que consten en l’informe”. “No justifica que no s’hagin formalitzat els acords mitjançant els quals el Consorci s’havia de fer càrrec de la gestió integral dels serveis assistencials de l’Anoia” ha explicat Batalla. Aquests acords no s’han formalitzat, no es detalla l’activitat assistencial ni es descriu l’espai físic, ni un inventari del patrimoni traspassat per la fundació al consorci, etc..

Irregularitats comptables

Tampoc es justifica la incidència respecte el pressupost i les irregularitats comptables. I és que no hi ha constància que el pressupost de 2007 fos objecte d’aprovació formal per part del consell rector ni tampoc el tancament de l’exercici. Sobre aquest aspecte, en les al·legacions s’exposa que “s’entén que implícitament s’ha aprovat el pressupost per a 2007”. “És el primer cop que llegeixo que s’aprova un pressupost implícitament” ha exposat la diputada de CiU qui “ha lamentat que en les al·legacions es produeixi un tractament a la lleugera”.

Irregularitats en contractació

Però el fet més greu es produeix en matèria de contractació. L’informe demostra que “s’han produït adjudicacions de contractes sense respectar la tramitació i els procediment de contractació”. Per exemple, en la contractació dels serveis de neteja. Durant el 2007 el servei de neteja de l’hospital el va prestar una empresa que era adjudicatària del servei contractat per la fundació sanitària d’Igualada. Durant l’exercici, quan hi va haver el canvi, no es va licitar aquest servei malgrat que s’havien alterat aspectes substancials com el subjecte contractual o el lloc de la prestació. Per tant, “pertocaria licitar de nou aquests servei”.

Aquests irregularitats en la contractació s’observen també en els treballs adjudicats sense tramitació del procediment de contractació. “Al 2007 es va adjudicar de forma directa, un total de 3.935.913 euros, desglossats en subministrament de productes de laboratori i equips mèdics, serveis i treballs de reparació i conservació i serveis d’empreses i professionals independents”.

Batalla ha citat d’altres exemples d’adjudicacions de forma directa. Es tracta de casos com la prestació addicional de serveis de vigilància i protecció de l’antic hospital d’Igualada, per un import superior a 100.000 euros, o els treballs de reparació i conservació, per un import de 214.000 euros.

Pel que fa a l’adjudicació del servei de bugaderia del nou hospital, aquesta es va fer un procediment negociat sense publicitat i per un import anual de 215.000 euros. “Però no hi ha constància de les ofertes rebudes i el desestimament formal de les altres dues empreses que van ser consultades” ha alertat la diputada de CiU.

L’eficiència i l’eficàcia

Finalment, altres aspectes denunciables tenen a veure amb l’eficiència i l’eficàcia, i “deixen molt a desitjar”. Per exemple, es realitza un contracte de consultoria i assistència amb l’empresa externa CHC Consultoria i Gestió S.A., per un import anual de 343.000 euros. Malgrat ser una gestió gerencial conjunta amb la gerència del consorci, aquesta empresa va facturar al consorci 6.960 euros per haver presentat un pla d’empresa. “Això ja forma part de les funcions que li pertoquen sobretot quan parlem d’un assessorament de 343.000 euros” ha afegit Batalla.

En aquest sentit, es va produir també una indemnització al que havia estat el gerent del Consorci per un import de 16.200 euros que, finalment, i gràcies a l’informe de fiscalització que estava elaborant la Sindicatura, ha estat rescabalada per restituir una causa que era constitutiva del supòsit de responsabilitat.

01.06.2010