dissabte, 21 de febrer del 2009

Quan la paraula convidar perd el sentit i al final pagues tu sempre.

Aquest mati de divendres, en un mitjà de comunicació local, he llegit el títol d'una entrevista a en Xavi Figueres on ens convidava a fer servir les zones blaves. De moment m'he quedat una mica sorprès, perquè si no ho tinc mal entès el que convida paga, i m'ha semblat molt bé que l'empresa SIMA, tingués aquesta deferència a través del seu portantveu després del mogut Ple municipal d'aquesta setmana.

Però aquesta l'alegria ha durat poc. Quan he anat a visitar l'Imma del PK2 he pensat poder aprofitar la invitació per aparcar, i fer-ho en la zona blava del Passeig. Encara no havia baixat del cotxe i ja m'ha caigut l'ànima als peus. Hi havia la noia que es cuida de SIMA que m'ha dit que avui no era el dia del meu sant i que de convidat res de res.

He deixat anar un parell d'escarafalls irreproduibles, però com que soc bon ciutadà, i tampoc em quedava més remei, he anat a treure el tiquet. He posat un euro hi m'han donat de temps fins a les 11,58.

Al bar de l'Imma m'he begut un aigua, hem parlat de les signatures - les 8.000 ja són una realitat- i també hem parlat de la plataforma ciutadana que ella vol muntar i a la que em penso adherir. Hem parlat de la moció per iniciativa popular que presentarà a l'Ajuntament quan sobrepassi amb escreix les 10.000 firmes – no falta massa - i també de com fer servir la plataforma per ajudar a altres iniciatives ciutadanes. És a dir, intentar fer el que no fan alguns polítics.

Entre això i allò, se m'ha passat el temps i quan he anat a agafar el cotxe m'he trobat amb la sorpresa que m'havien multat. He llegit la multa i deia que si només passen 20 minuts, amb € 4.00 en tenia prou, però que si en passaven més hauria de pagar una multa de € 18 i pico, però amb el descompte dels generosos governants es quedarien al voltant dels € 12. He anat a trobar a la noia que vigila la zona, l'hi he explicat que només passaven 5 minuts dels vint de marge, i ella molt amable m'ha indicat que no hi havia cap problema. M'ha acompanyat a la màquina i per la mòdica suma de € 4, hem anul·lat la multa.

Si no recordo malament aquesta és la primera experiència que tinc en això, ja que acostumo a ser molt primmirat i mai me n'havien posat cap.

Una vegada explicada l'anècdota vull anar a la part important.

Quan els aparcaments els tenia SABA - si no m'ho va explicar malament el meu barber -hi havia una tolerància a "posteriori" d'uns 20 minuts per hora pagada. O sia que no et posaven la sanció sinó sobrepassaven els 20 minuts - i la sanció era a voltants dels € 3.00 - i no sé si pagant la multa el moment hi havia sanció addicional com ara.

El que em pregunto és: Els € 4.00 d'anular la sanció on van? A SIMA o al Ajuntament? Doncs en teoria els pagues a la màquina i per tant sembla que a part de recaptar SIMA la taxa, també ho fa en les multes. Semblaria més lògic que la multa que et claven desprès de la tolerància - ja sigui de € 18 o de € 12 si es paga amb descompte - anés a a l'Ajuntament, perquè tinc dubtes seriosos que els vigilants de SIMA estiguin habilitats per posar multes - sembla que correspondria a agents de l'autoritat com la policia - però com que tot va com va, potser que algú ens ho expliqui.

Si m'equivoco que em corregeixin, però aquesta barreja entre el que és públic i privat fa pudor de ranci - SIMA encara que sigui una Empresa Municipal, es regeix per les normes de les societats privades - perquè a més sembla hi pugui haver conflicte d'interessos. I sinó pot explicar algú qui, com i de quina manera es controla si es cobren € 4 hi per SIMA, o € 18 per l'Ajuntament? D'això se'n diria que van conxorxats si es parlés com toca, i si hi afegim la grua, encara és pitjor. Grua i policia van coordinats (el policia no pot anar dins del cotxe doncs, no estaria permès barrejar el públic amb el privat) un retira el cotxe i el altre - el policia de la moto posa la multa - i així paguem com a privat el servei de grua i com a públic la infracció.

Tot al servei d'un sofisticat sistema d'escurar les butxaques dels ciutadans que s'han atrevit a sortir en cotxe al carrer. O quina intel·ligència la d'aquests "progrés" de l'Ajuntament que et "foten" a dues bandes, sense compassió. Vaja un servei al ciutadà! i més en els temps que corren...

Només cal recordar que en el pressupost del 2007 hi havia una previsió de posar multes per un valor de € 800.000, en el del 2.008 el pressupost (Pressupostos aprovats per Entesa+PPc) ja era d'aprox. € 1.500.000 - quasi res una mica més i doblen - i pel 2.009 diuen que el volen repetir. És veu que en poc temps ens hem tornat quasi en delinqüents pel que fa al transit. Som tan incívics que fem el doble d'infraccions. 

Per mostra, un botó. No fa pas massa va sortir en un mitjà local que l'any passat s'havien posat unes 11.000 multes de radar a Igualada i que la recaptació, havia sigut d'aprox. € 1.200.000, quasi res! O sigui que entre les zones blaves, la grua i el radar, es pot parlar d'un atracament organitzat per recaptar directament del ciutadà uns gavelles que s'han de suportar en la ben "entesa" d'un govern "progressista" (espavilat per escurar els rics que van en cotxe). 

Clar que d'un govern que exerceix l'autoritat per "convenciment" i no per la voluntat democràtica dels ciutadans i de l'oposició majoritària, es pot esperar tot. També que ajudin a l'empresa SIMA en moments de vaques magres. Però fent un bon descosit a les butxaques ja de per si esquilmades del pobre ciutadà.

Com diu un conegut progressista autèntic: Si Pablo Iglesias aixeques el cap, es tornava a morir de l'ensurt.

Que tinguin un bon cap de setmana. Ah! cuita amb el xerif i els seus adlàters. Am l'excusa de l'estrella - no sé si és la bona o del llautó - si no se'ls veu massa et claven la llufa i et foten ma a la cartera.

Josep M. Torras Payerol

2 comentaris:

Anònim ha dit...

No sé qui em va dir que la multa anava a l'Ajuntament.

Per cert, m'agrada força més aquest disseny que l'anterior.

Josep M. Torras Payerol ha dit...

Pol,
Gracies pel teu comentari, en quant el disseny de l'estructura del blog, vaig canviar' lo perquè en els últims temps he sofert certs problemes que no se si venen del proveïdor o a uns altres factors. La qüestió és que de tant en tant la part on hi ha els escrits es queda en blanc i per solucionar-ho haig de canviar el disseny, com que aquest últim m'agrada força, quan em passa ara, per uns moments faig servir un altre disseny i desprès torno a aquest i el problema es solventa. Si em passa més sovint ho comunicaré al proveïdor a veure d'on pot venir.
Que tinguis un bon cap de setmana.
Josep M.