dilluns, 6 d’octubre del 2008

Comunicacions a/des de Igualada o haig de dir la manca de comunicacions?

Des de fa molt de temps que penso que Igualada està en un cul de sac, no sé si es culpa dels polítics i de ser-ho, si és dels polítics Catalans, Espanyols o d'on siguin o qualsevol que siguin, o si és culpa dels Anoièncs o només dels Igualadins. Però sigui de qui sigui la culpa, les nostres comunicacions amb la resta de Catalunya son de pena. O son carreteres dolentes o inacabades o no existeixen i tot plegat fa que el transport public sigui un desori.

No cal dirigir a ningú en concret la culpa - tots la tenen o la tenim - encara que una bona part s’hauria d’atribuir a qui podent fer-hi alguna cosa no van fer res. I no em serveixen ni plans quinquennals de carreteres ni que no hi havia diners o qualsevol altra excusa, cadascú que agafi la seva part de culpa i els actuals que aprenguin la lliçó i si no poden, que pleguin.

Primerament repassem les carreteres:

Tenim la A2 fins a Lleida, per fi! Encara no fa dos anys que va ser inaugurada al menys en la seva totalitat, hi van haver 20 quilometres que eren de jutjat de guàrdia. Cada any hi morien unes 10 persones Anoièncs o no i els responsables discutint si eren “llebrers o conillers”, Vint anys a deu morts per any fan 200 morts que segurament s’haurien pogut evitar - almenys una gran part - amb una voluntat decidida de fer les coses bé. També part de culpa era l'interés per continuar munyint l'AP-2 de pagament, factor que, directe o indirectament, feia retardar l'obra. El lobby, en el seu afany recaptatori, continua fent de les seves com passa en la sortida d'Alcarràs-Soses que ens porta per la A2 fins a Igualada o Barcelona en el seu cas, o la sortida a Fraga que és semblant. A aquestes altures encara no hi ha cap senyalització que indiqui que la A2 també va a Igualada o a Barcelona sense pagar i per un recorregut més curt. Qué esperen per arranjar-ho? o és que el pagamanet dels conductors mal informats - a posta - serveix per fer obra social? Algun polític s'atreveix a denunciar-ho i a defensar els interessos del poble? O aquí quan es tracte de "La Caixa" ningú bada boca, o la bada massa al inrrevés?

La carretera que ens porta a Vilafranca - el famós eix diagonal de Catalunya - és una vergonya! Una "carretereta de pissarrí", que en 30 anys de democràcia, encara li falten dos trams el que arriba fins a Vilafranca i el bypass. Per la mor de deu! Que només son 35 quilometres en total, us en "enfoteu" tots plegats o que?

La carretera de Manresa: L'altre part del eix diagonal, 24 quilometres dels que més o menys l'any passat – després de 30 anys de la mateixa democràcia - se'n van inaugurar uns 12, en queden encara deu fins a Castellfollit del Boix i falta el by-pass que ens enllaci a la transversal C25, sense tenir que passar per dins de Manresa. Una carretera també lluïda la C25, i menys mal que algú ha entonat el "mea culpa", encara que això no faci que la carretera es desdobli per si sola. Sembla surrealista que a hores d'ara, encara quedin il·luminats que no volen pels catalans autovies i diuen que ens haurem de conformar amb "carreteretes" de dues i tres vies amb lo perilloses que son! Si no s'ho creuen repassin les estadístiques d'accidents del eix!

Transport públic:

Apart de bus i un carrilet de pena és tot el que tenim per anar a la capital de la província, però a Lleida, Vilafranca, Tarragona, etc.. Més val no explicar quines eleccions tenim, perquè o no existeixen o son tan precàries que és com si no existissin. Clar que ens poden proposar que anem a Barcelona o a les altres províncies en "bici", sense superar els límits de velocitats establerts. Poca broma amb els radars!

En fi que molt parlar d'històries, de trens fantasma a Lleida de no sé que d'un eix viari, però el més calent a l'aigüera. Els polítics diuen que planifiquen i ens prometen que ells tiraran endavant el projecte, sobretot en èpoques electorals. Però sempre acaba en no res i és paper mullat. Com a mostra un botó: Un polític no importa el partit, va dir que els seus antecessors en el càrrec només havien fet un quilòmetre per any de la carretera de Vilafranca i que ell podia fer el mateix - quina gracia! - resulta que aquest és encara més lent, d'ençà que ho va dir fins avui - 6 anys - ni un quilòmetre de més. Us agrada "la brometa" que va fer?, doncs no era broma, és pitjor!

Collons! Si sembla encara que anem fent camí amb espardenyes d'espart i barretina, que algú se'n adongui d'una punyetera vegada que ja que estem al segle XXI, que el nostre país és Catalunya i no Àfrica. No parlo dels polítics estatals que si s'ho pensen - per ells som una colònia de l'Espanya Imperial - sinó dels d'ací. Evidenment Igualada seria en aquest context, un llogaret perdut en la selva. Ja és hora de tenir infraestructures i polítics de primera, que és pel que paguem! i com!

Bé desprès d'aquesta exposició m'agradaria saber si hi ha algun polític que em pugui explicar, perquè ens estan prenen pel "xiulet del sereno".  O això de "fets no paraules", també és una presa de pèl actualitzada. 

Que hem de fer els Igualadins i Anoièncs, perquè se'ns tingui en compte? Una revolució? Tampoc és que a la resta de Catalunya puguin tirar coets, però estic segur que si "Acesa-La Caixa" per comptes de tenir el control dels peatges de pagament, tingués una constructora de carreteres, Catalunya tindria la xarxa d'autopistes millor del món, pagant clar - les obres no els peatges -. Us hi aposto un cigró de l'Anoia, per cert.

Les infraestructures de Catalunya son depriments, però el nostre cas és flagrant. A veure si amb les engrunes que ens donaran a Madrid, gràcies a l'estatut, canviarà quelcom, aquí i a Catalunya en general. Sóc positiu, però d'esperances amb això en tinc poques.

Fins un altre i a veure si algun polític que tingui vergonya i fa quelcom per arranjar-ho. Però "pitant" eh! Ja estem farts de paraules i d'esperar en va!

Josep M. Torras Payerol