dissabte, 11 d’octubre del 2008

Les lleis de Mendel, el Sr. Baldasano, verds que no es posen mai vermells i els 80 per hora.

Aquestos dies he seguit amb molta curiositat els intents de fer entrar el clau per la cabota, d'un “Ciències de la terra” en Baldasano director del gens pretensiós Barcelona Supercomputing Center amb el super-ordinador “Marenostrum”.

Fets i causes:

Enguany el departament de Medi Ambient i Habitatge de la Generalitat, va declarar que la reducció de la velocitat a les entrades de Barcelona a 80 Km/h disminuiria la contaminació un 20% entre altres minucies.

El 14-09-2008 El diari el País - per tenir una referència comuna - indicava que els Barcelonesos empraven menys el cotxe per culpa de la crisi, estimaven que de mitjana circulaven un 3% de vehicles menys enguany per culpa de la crisi, agafant els 800.000 cotxes que circulen habitualment per aquestes vies segons el RACC - que per cert nega que a 80 Km/h s’estalviï combustible - ens dóna que circulen uns 24.000 vehicles menys diaris de mitjana.

En un comunicat conjunt del departament del Medi Ambient i Habitatge de la Generalitat i el Barcelona supercomputing Center diuen - resumeixo molt - que hi ha un 3,7% menys de contaminació, per la mesura dels 80 Km/hora i que és equivalent a la circulació d'uns 20.000 vehicles menys. El diari el País se’n feia reso el 26-09-2008.

Televisió Catalana parlava fa una setmana - si no m’equivoco- de 65.0000 vehicles menys a les entrades de Barcelona per culpa de la crisi i que a dins de la ciutat es notava en més fluïdesa de transit i en menys ocupació dels pàrkings.

Baldasano també deia en unes declaracions el 29-09-2008 que la metodologia que havia fet servir la Generalitat per dir que l'estalvi seria del 20% havia sigut simple” - vaja quin eufemisme - i que feien hipòtesis grans i que ells com que tenien moltes dades, van fer una metodologia diferent. El cert és que van fer “simulacions”! perquè no havien pensat a fer mesures prèvies - vaja metodologia -. Per ser científics no està gens malament, simulacions per comptes de dades reals! Ni que estesin estudiant el big-bang! En tot cas la diferencia entre el resultat - sense més connotacions - que esperaven els “verds que mai es posen vermells” i el que els hi dòna El Baldasano-Marenostrum, de 20% a 3,7% és per fer-s'ho mirar, es veu que hi entenen molt!

Be tot aquest “tuti-frutti” el podem intentar esbrinar de la següent manera: Agafant les dades, sense fer servir el “Mare-Nostrum”, però si el sentit comú i uns càlculs mentals senzills, intentarem arribar a conclusions.

Si resulta que actualment, sent molt prudents entren a Barcelona 24.000 vehicles menys i endemés que amb la mesura se’n estalviaven 20.000 hi hauria d’haver un estalvi equivalent a 44.000 vehicles? La conclusió és que encara es crea molta més pol·lució, que abans de la mesura i no necessitem fer perdre el temps al super-ordinador per saber-ho; un nen de cinc anys que sàpiga sumar i llegir arriba a la mateixa conclusió, on es el estalvi? He fet servir xifres prudents, ni els 65.000 que deia TV3, ni la disminució del 10% del consum de carburants degut a la crisi.

Per acabar-ho d’adobar “els verds que no es posen mai vermells”, ens martellegen amb aquest estudi, per intentar ampliar l’àrea d’influència d'aquesta absurda mesura, això és intentar fer entrar el clau per la cabota.

Ah! En quant la disminució de la xifra de morts, es basa de passar de sis a quatre, grandiloqüentment diuen que s’ha reduït un 50% - per mi, dos de sis és un 33%, però en fi una disminució - el cas és que no es poden arribar a conclusions com aquesta amb una base de dades tan petita, un dia d’aquest els hi canvien l’estadística, perquè passar de sis a quatre o de quatre a sis és més casualitat que casuística. Tambè podem simplificar i dir que a menys cotxes, menys accidents.

En quant a la fluïdesa, és clar que en hi ha més, circulen menys cotxes - ho he fet sense super-ordinador - soc un crac!

Qüestions:

- Perquè un “científic” té tant interès en recolzar conclusions polítiques fetes amb càlculs anomenats per ell “simples” - o haig de dir “ximples” - i a sobre necessita fer simulacions?

- Ens pren per rucs - Catalans - a tots, els arbres no l’hi deixen veure el bosc, el càrrec que te el deu als polítics, o simplement per fer sumes i restes necessita una super-computadora?

- Els verds son mesells! Si no hi hagués cap vehicle circulant, les industries tanquessin i les vaques no fessin “pets”, pol·lució “0” i ciutadans morts de gana, tots! O tal vegada tornaríem a l’edat de pedra i això és el que pretenen?

Ah! Em descuidava en Mendel, dons bé ell també va fer "trampeta" en els resultats, per demostrar que el que ell deia i els resultats científics fossi’n exactament el mateix, clar que ell ho va fer amb pèsolets i paper i llapis i no emprant un super-ordinador - Ai! Si les maquines parlessin!

Baldasano, a vegades el llegir fa perdre el escriure, faci el favor de fer servir la computadora per coses més útils que intentar donar la raó als polítics, perquè a base de fer-ho, pot ser que perdi la perspectiva científica i el principi de Peter sigui una realitat en vostè.

Passiu-be i fins un altre.

Josep M. Torras Payerol

PD: Demano disculpes anticipades si he comés alguna incorrecció, he intentat contrastar totes les dades i adjunto documentació i l'article és conseqüència que no admeto que “se’ns faci veure a galet” i menys barrejant-t’hi la ciència pel mig. Les xifres donades es suposen d’abans i desprès de prendre la mesura.

M'ho descuidava, les multes per aquesta circumstacia eren 21.000 al mes de Febrer, per fi una dada amb consistència, "tot lo que no son pessetes son punyetes".

ADN 20-10-08 Alguns ja comencen a trobar les contradiccions expressades en el article.

2 comentaris:

Miquel Saumell ha dit...

Bon dia JM,

Utilitzant la que aviat serà la ùnica llengua oficial de Catalunya et copio a continuació el comentari que he fet en un altre lloc sobre aquest tema.

""Circulando por la autopista a 80 en quarta se contamina más que a 120 en quinta. En contra de lo que dicen los políticos, la contaminación no depende de la velocidad del coche sino de las revoluciones del motor. El mío va a 2.900/3.000 rpm en ambos casos, lo cual significa que la tasa de contaminación por minuto es la misma a 80 en cuarta que a 120 en quinta. Por tanto, para un recorrido de 120 km circulando a 120 km/h necesito una hora. Para el mismo recorrido circulando a 80 necesito una hora y media, el 50% más. Por tanto, contamino un 50% más a 80 que a 120.""

Faves comptades!

Josep M. Torras Payerol ha dit...

ADN d'avui, sense comentaris:
http://www.adn.es/local/barcelona/20081015/NWS-0293-Lagunas.html