diumenge, 22 de març del 2009

El Castell de Kafka o un tiquet de zones blaves.

Avui us passo un escrit amb un to de subtil ironia d'aquelles que no saps si riure o plorar, en el que en Pep Solé fa servir el seu instint, per iniciar una periplesca recerca de com ha de comptabilitzar el tiquet de les zones blaves. Arriba a conclusions delirants i deixa a algununs a l'altura del betum. Si algú que llegeix aquest post es advocat i vol aprofundir en el tema, és possible que molta gent l'hi agraeixi, doncs hi ha quelcom que es fa malament però ningú és dona per assabentat. En fi llegiu la genialitat d'en Pep i os ho passareu molt bé.

Ara no sé si pago una factura o una taxa municipal

Per feina baixo de L'Espelt per anar a recollir uns embalums. Per sort, el lloc de recollida està al Passeig Verdaguer. M'anirà bé per carregar perquè hi ha zona blava. Compro el tiquet per un euro, que em donarà temps suficient.

Torno a casa i en guardar el tiquet a la carpeta de comptabilitat m'adono que al tiquet hi ha dos logos: el de SIMA (Societat Igualadina Municipal d'Aparcaments SL) i el del propi Ajuntament.

Dubto de qui m'ha cobrat l'euro: un ajuntament o una societat mercantil?

Si el rebut me'l fa l'Ajuntament llavors legalment és una taxa. Deu ser una taxa. Però m'adono que al tiquet hi diu: IVA INCLÒS. Llavors és un servei cobrat per una societat mercantil. Potser m'ho cobra SIMA i em puc deduir l'IVA.

No deu ser SIMA sinó l'Ajuntament, ja que en el tiquet hi posa: ORDENANÇA FISCAL VIGENT. Busco les Ordenances d'Igualada i trobo la taxa a la pàgina 202 del document a la pròpia web de l'Ajuntament. Deu ser una taxa: 1,20€/hora.

Busco el NIF de qui em cobra: no hi consta. L'adreça, tampoc. Ja sé on està l'Ajuntament. Si és un servei hauria de tenir una factura legal amb IVA i no se on està SIMA.

Començaré per l'Ajuntament. Demano que em facin una factura del tiquet amb les meves dades i les seves. Em responen que això no els ho havia demanat mai ningú i que ells no ho fan. Jo els comento que quan vaig a un aparcament de SABA a Barcelona em donen sempre un tiquet amb les dades, domicili, NIF i l'IVA desglossat. No aconsegueixo res.

Vaig al gestor. Em diu que millor que no comptabilitzi el tiquet ja que podria tenir problemes amb Hisenda per comptabilitzar documents que no compleixen la normativa vigent.

Segur que a Hisenda ho sabran. Hi vaig a preguntar com haig de comptabilitzar el tiquet i quina empresa haig de posar com a proveïdor.

Sorpresa!!! A Hisenda em diuen que una cosa o altra està mal feta:

Finalment Hisenda diu que he de presentar una reclamació al "Tribunal Ecónomico Administrativo Regional", i es queden tan amples.

Igualadins estic al·lucinat perquè no sé si tinc un tiquet o una factura. No sé si pago una taxa o un servei. No sé si em puc deduir l'IVA o no. Pago a SIMA o a l'Ajuntament?

Jo crec que els d'Hisenda em van dir que escrivís al "Tribunal Económico Administrativo" perquè desconeixen l'existència de l'Ajuntament d'Igualada i tampoc deuen conèixer SIMA. Segurament necessiten que jo els ajudi.

Per qui vulgui aprofundir sobre el tema, aquí trobareu una resposta oficial d'Hisenda a una CONSULTA sobre el tema. Potser inclús es podria arribar a donar el cas, molt remotament és clar, que algú de l'Ajuntament d'Igualada, o de SIMA, pogués arribar a pensar que cal fer les coses ben fetes. Per suposat que a Hisenda, sense escrit, no saben on trobar l'Ajuntament ni SIMA per posar-los a rotllo.

La repercussió sobre les finances de SIMA o l'Ajuntament si el que es cobra és 1 EURO o si són 86 cèntims és important en el compte de resultats. Potser diuen que cobren un servei amb IVA i després declaren una taxa i es queden l'IVA per anar a sopar.

No ho vull ni saber, i a més ara ja m'estic embolicant!!!

Pep Solé Vilanova – Publicat a Anoiadiari.cat

Dilluns, 16 març 2009